Met kinderen naar Utrecht

Utrecht is de hoofdstad van de provincie Utrecht. En Utrecht is niet alleen een leuke studentenstad. Het is ook een hele leuke stad om te bezoeken met kinderen.

Het is de stad van Dick Bruna. Dick Bruna heeft o.a de kinderboeken van nijntje geschreven en dit lieve kleine konijntje heeft zelfs haar eigen museum. Ook kan je in Utrecht slapen in een nijntjekamer.

Met kinderen kun je een speciale kinderrondleiding in de Domtoren doen en een kinderspeurtocht door de stad doen.

Op de eerste dag van ons bezoek aan Utrecht hebben wij ingecheckt in het Hostel met de nijntjekamer en hebben wij het nijntjemuseum bezocht. Hier lees je alles over op de website van Vakantie met Kinderen.

De tweede dag zijn wij Utrecht in gegaan. Er staat een bezoek aan de Domtoren op de planning en een kinderspeurtocht. Ook gaan we lekker eten in een kindvriendelijk restaurant.

Wij maken er een leuk weekend van en parkeren lekker goedkoop bij een P+R

De nijntjekamer vind je in Stayokay Utrecht Centrum. En dit hostel heeft geen parkeerplekken voor de deur. Via de website van Stayokay kwamen we erachter dat we het beste onze auto konden parkeren in de P+R Westraven. En vanuit daar met de bus naar het centrum van Utrecht.

Utrecht is ook goed te bereiken met de trein. Dan stop je gelijk in het centrum en kan je vanaf daar met het OV verder.

De P+R is niet duur. Voor een hele dag (24 uur) parkeren en reizen met het OV betaal je maar €5,- per gezin of gezelschap van 5 personen!

Tijd om Utrecht te verkennen en dat doen we met een kinderspeurtocht

Nadat we uitgecheckt hebben bij Stayokay Utrecht zijn we de stad ingegaan. We waren bang dat het misschien uitgestorven zou zijn want het was maandagochtend. Maar het was al erg gezellig in de stad.

Eerst even langs de VVV die naast de Domtoren zit, bij deze VVV konden we onze kaartjes ophalen voor de kinderrondleiding in de Domtoren. Deze rondleidingen zijn 's middags dus wij gaan eerst een kinderspeurtocht doen.

Zo'n speurtocht kost maar 1 euro en als de speurtocht af is krijgen de kinderen een presentje. Het maakt het bezoeken van een stad meestal erg leuk. Je komt op plekken waar je normaal niet heen zou gaan en het is ook nog eens leuk voor de kinderen. Ga bij een stedentrip dus eerst even langs de VVV en haal een leuke speurtocht.

De speurtocht door Utrecht begint bij de Domtoren. Vanaf hier doe je een klein rondje door de stad. Omdat het voor kinderen is loop je niet heel veel kilometers, maar je kan natuurlijk altijd even van de route afwijken.

We leren over de geschiedenis van Utrecht en komen in leuke steegjes en bij interessante gebouwen. Na ongeveer een uur hebben we de speurtocht voltooid en hebben we de oplossing doorgegeven in het VVV kantoor. De kinderen krijgen een leuk presentje en we krijgen een beetje honger.

Het is tijd voor een lekker broodje, omdat we nog een uurtje hebben en ons budget niet heel groot meer is kiezen we voor de supermarkt. Op de Ganzenmarkt in het centrum vind je Boons. En bij deze supermarkt hebben ze ook belegde broodjes! Helemaal top dus.

De Domtoren beklimmen met kinderen

Tijd om de Domtoren te bezoeken. De rondleiding begint om 14.15 en we moeten 15 minuten van te voren aanwezig zijn. Ik had de kaartjes al via internet gekocht maar je moet ze wel even inwisselen voor echte kaartjes bij de balie van het VVV kantoor.

Er zijn een hoop kinderen. Ook omdat er een BSO meegaat. Mijn man en ik zijn in ieder geval heel erg benieuwd of zo'n kinderrondleiding ook wel leuk is voor ons volwassenen.

Onze gids stelt zich voor en vertelt dat alle tassen in een kluis moeten. Mijn fototoestel mag gelukkig wel gewoon mee. Hij vertelt dat we zo dadelijk de hele Domtoren gaan beklimmen en we hebben geluk. Omdat hij in de steigers staat mogen we nog hoger dan normaal!

De Domtoren is 112 meter hoog en we gaan die helemaal naar boven lopen. Dit zijn wel 465 treden. Wij mogen nog eens 30 treden extra lopen wat een geluk dat hij nu net wordt onderhouden... We zijn heel benieuwd naar het uitzicht en lopen achter de gids aan de Domtoren in.

Beneden krijgen we nog en stukje geschiedenis over de Domtoren en wat huisregels mee. De Domtoren is de hoogste kerktoren van Nederland en de bouw ervan begint in 1321. In 1382 is de Domtoren af en veel later in 1505 worden de 13 luidklokken die halverwege de toren hangen gegoten door klokkengieter Geert van Wou.

Onze gids weet het allemaal heel duidelijk te vertellen voor de kinderen. Hij maakt het niet te saai en de kinderen mogen alles vragen wat ze willen. En dat leid eigenlijk tot hele andere vragen dan die je zelf zou stellen.

We stoppen onderweg naar boven op een aantal verdiepingen en zien waar de klokken hangen die speciaal voor deze kerktoren gegoten zijn. Eenmaal boven genieten we van het fantastische uitzicht die de Domtoren biedt.

De tocht naar beneden doen we in een keer. En dat gaat een stuk sneller maar of het ook minder vermoeiend is laten we even in het midden.

Een lekker drankje en daarna winkels kijken

Tijd voor een drankje met een bitterbal. Naast het VVV kantoor en de Domtoren zit grand café Le Bowski. Een sfeervol café met echte lange kaarsen op tafel. Het heeft wel iets romantisch. Ook vind je er verschillende dieren. Er staat bijvoorbeeld een giraffe in het midden van de ruimte waar bij plaats nemen.

We gaan wat winkeltjes te bekijken. We hadden al gezien dat Utrecht leuke authentieke winkels heeft. En nu willen we ook wat winkels van binnen bekijken. We hebben 3 potten pindakaas gehaald bij de pindakaaswinkel op de Zadelstraat. In deze winkel mag je 3 soorten pindakaas proeven en wij hebben de varianten pindasaus, gewone pindakaas en pindakaas met witte chocolade gekocht.

Volgende stop is de stroopwafelwinkel op de vismarkt. Allemaal verschillende soorten stroopwafels hebben ze hier. De kinderen mogen er een uitkiezen en ik neem een doosje mee met stroopwafeltjes met roze muisjes voor een vriendin die net bevallen is.

Utrecht is de stad van nijntje en dat zien we overal terug. Uiteraard moeten we ook even een winkel bezoeken met nijntje spulletjes.

We sluiten de dag af in een leuk restaurant

En toen was de dag alweer voorbij. We moeten nog terug naar de auto die in de P+R staat en daarna nog 1,5 uur rijden. Dus het is tijd om wat te gaan eten. Dit gaan we doen bij restaurant Buurten op de Burgemeester Reigerstraat

Restaurant Buurten is een gezellig restaurant met een "huiskamer" gevoel. De kinderen kunnen hier lekker spelen in de speelkamer en zij krijgen een kleurplaat aan tafel.

De bediening is erg vriendelijk en we hebben heerlijk gegeten. Leuk om te weten is dat restaurant Buurten nog meer locaties in Utrecht heeft. Ga je dus een keer naar Utrecht toe kijk dan even op de site van Buurten welke locatie voor jullie het beste is.

Utrecht is geweldig

Utrecht is een geweldige mooie en gezellige stad. Ga lekker op pad met je gezin en kom met het OV. Als je met de auto komt parkeer dan lekker goedkoop in P+R Westraven en reis 24 uur gratis met het OV.